Vad hände med min hy?

Problem: Min hy har alltid varit väldigt bra, några enstaka finnar då och då men inte mer än då. Nu känns det som att den är påväg att göra uppror mot mig. Finnarna utlöser fan varandra. Blir kvar länge och ger sig fan inte av ens när det kommer nya, varför huden? VARFÖR?! Vad har jag gjort dig egentligen?
 
Eller okej, den kanske inte är jättehemsk, inte ens lite hemsk men för mig är den det. Jag som typ aldrig haft mer än en finne i månaden. Nu ska jag inte säga att min hud är dålig ens, för jämfört med mååååååånga tjejer (och killar) har jag en väldigt fin hy. Blir bara jävligt irriterad på finnarna som inte vill försvinna.
 
Grejen är den att jag inte ens har någon Foundation eller puder och knappt concealer. Och ändå kan inte orenheterna  hålla sig borta. Men en anledning till att jag har så bra hy kan ju faktiskt vara just att jag alltid hållit mig borta från sådana tilltäppande produkter. Lucky me som aldrig behövt täcka desto mer :D 
 
Fråga: Någon som har något tips på produkter som torkar ut finnar, typ över natten osv? Skulle ju som vara fint att hitta något som funkar så skulle jag slippa svära över det. I och för sig så sköljer jag bara ansiktet med vatten på kvällarna, så det kanske inte tar bort allt smuts från huden (har såklart sminkborttagning om jag har smink) men kanske borde testa någon typ av ansiktstvätt.
 
 
 

Kommentarer:

1 Maolii:

Hej!
Jag går stylistlinjen och har fått lära mig om rengöring osv.. så jag tänkte att jag kunde försöka hjälpa dig :)
För det första, vet du vad du har för hudtyp? (efter du har svarat på det kan jag hjälpa dig med produkter osv..) Om inte, när du får finnar, var någonstans dyker dem upp och har du något/några ställen på ditt ansikte där du känner dig fet?
Fast du inte har haft på dig smink måste du tvätta ansiktet varenda dag! Din hud täpps igen av dammpartiklar och av luften så det är viktigt att tvätta ansiktet varje dag :)

Om du vill ha ett snabbt akuttips, ta lite tandkräm på din finne över natten så torkar den ut ^^

Kram!

Svar: Hej, kul att jag kanske kan få hjälp! Vet faktiskt inte vad jag har för hudtyp. Jag får finnar lite då och då, speciellt under näsan och på hakan. I pannan känns huden fet och typ bubblig fast det är som finnar inåt, inte röda, det bara känns bubbligt. Fin beskrivning! Men på vissa ställen är den torr också, så det är rätt blandat :) Hoppas du förstod mig :)
Amanda None

2 Amalia:

Basiron eller tandkräm!
Basiron finns att köpa på apoteket i olika "styrkor". Men det är en vääääldigt stark produkt så det är bara om du har svåra problem med acne.
Annars funkar tandkräm också ganska bra,på små finnar och sådär.
Sen finns det en massa produkter på apoteket där dom som jobbar kan hjälpa dig!
Hoppas att du fick något tips i alla fall :)

Svar: Tack för tipset, brukar köra på tandkräm ibland men tycker inte att det hjälper så mycket :(
Amanda None

3 Maolii:

Som du skriver har du rätt så blandad hy vilket betyder att du har hudtypen bland hud ^^. Det är den vanligaste hudtypen och den orsakar oftast fet hy i T-zonen (panna,näsa,haka) men kan även ha torra partier som kinderna eller runt om näsan. För att förebygga din hy från att få finnar och andra orenheter ska du tvätta ditt ansikte ordentligt varje morgon och kväll, använda ett ansiktsvatten(utan alkohol i) och återfukta ditt ansikte med en fuktighetskräm som är oilfree. När du använder ansiktsvattnet ska du vara försiktig vid dem ställena du känner dig torr.

Hoppas du har fått hjälp av detta :) om det är något mer du undrar, fråga bara!

Svar: Hej, kan du ge tips på några produkter? Kram :)
Amanda None

4 Alwa:

Prova clerasil (stavning) det hjälper mig jättebra ! Hoppas det hjälper . Kraaam :*

Svar: Tack för tipset, värt att testa iallafall:)
Amanda None

5 Ebba:

Är "bara" 11,5 och har typ samma problem som du.

Tycker clearasil funkar ganska bra på mig. Jag gillar att ta denhär: http://www.walmart.com/ip/Clearasil-Stayclear-Daily-Pore-Cleansing-Pads-90-Ct/10317477 på kvällen så den verkar under natten, den funkar super för mig! (de finns billigast på Rusta).

Även Clinique har bra produkter, dock dyrare men det är värt i längden eftersom förpackningarna är stora.

Ska prova Basiron: http://www.basiron.com/sv/hitta-raett-produkt#basiron5

Hoppas du fick något tips! Kram!

Svar: Hej! Ska kika på dina tips, kul att du vill hjälpa mig! Kram :)
Amanda None

6 Fanny:

Jag har ganska mycket finnar, eller mycket och mycket men jag har några och jag använder mig av Basiron som finns att köpa på apoteket. Det är en vääääääldigt stark produkt som man har på finnen över natten och sover med det. Den funkade från första gången för mig. Den kan bleka kuddar och andra textiler och även hår så sov med uppsatt! Så om du har den så rekommenderar jag att sova med kuddar du inte är så rädd om och att tvätta dig noga innan och smörja in dig på morgonen när du har tvättat bort den med en bra dagkräm eller liknande för att man blir extremt torr av den då den är så stark, men den hjälper sjukt bra på mig i alla fall :)

Svar: Tack för tipsen :D
Amanda None

7 Maolii:

Sv; Som dem andra här ovan har tipsat om så ska Basiron hjälpa. Jag själv använder Neutrogena visibly clear pink grapefruits daily scrub,oil-free moisturiser och ansiktsvatten kan vara pricken över i:et! Annars gäller det bara att testa dig fram med olika produkter och se vilka dem passar din hy :)

Kommentera här: